Telenor endrer policy for epost

Den 28.11.07 endret Telenor policy for sending av e-post. Dette gjelder all e-post som sendes ut via andre domener enn online.no fra Telenor-abonnement. Tidligere har også andre aktører introdusert lignende løsninger/problemer for sine kunder.

Flere og flere ISPer aktiviserer blokkering av portnr. 25 for sending av e-post. Dessverre er ISPene sjeldent lite flinke til å informere sine kunder om dette. Telenors kundeinformasjon er kun gitt via web - og ble lagt ut i etterkant av introduksjonen. Denne metoden med portnr-blokkering er noe omdiskutert og er dessverre ikke en fullgod metode for reduksjon av spam. Dersom ISPene hadde benyttet bedre løsning for utfiltrering av spam, trojanere osv. så ville "behovet" for portnr-blokkering vært mindre. Over 90% av den e-posten som kommer inn til våre servere blir utfiltrert som ondsinnet spam/søppel og leveres ikke videre til våre kunder. Og det aller meste av dette kommer via norske ISPer.

Hva betyr portnr-blokkering for deg som kunde
Dersom du har internett aksess fra Telenor og skal sende ut via ditt eget domene må du velge en av følgende metoder:

1. Logge inn på online.no (innlogging er i høyrekant av siden hos online.no). Velg deretter "Kontoadministrasjon". Under "E-post kontoen din" finner du "Ekstern e-postserver". Klikk på denne. Velg deretter "Åpne for ekstern e-posttjener". Du vil da få en tilbakemelding om at dette valget er registrert. Videre står det hos Telenor da at "Virkningen vil tre i kraft innen en time". (Den rare formulerigen er Telenors). Når endringen er iverksatt vil du mest sannsynlig måtte resette ADSL-modem.

2. Legge om til å benytte SSL fra e-post-klient (eks. Outlook). Gå til Innstillinger/Valg (Preferences) for den aktuelle e-post kontoen og kryss av for SSL for utgående e-post (SMTP) og angi at du skal benytte portnr. 587.

← Tilbake

webhosters.no - en tjeneste fra Mediaverkstedet
Design nettsted: Fluidcube
Realisering nettsted: Z-it Productions