3 av 4 mail fra de store ISPene er spam

Telenor og de andre store ISPene har introdusert portnummerfiltrering som et tiltak for begrensning av søppelpost (spam). Men når vi ser på statistikkene for våre servere og utsiling av spam så kan ikke tiltakene sies å ha noen virkning. Mengden søppelpost er ikke redusert. Enda verre er det egentlig at mer enn 3 av 4 e-poster som sendes fra online.no-kontoer er spam/phishing/virus. Altså post som ikke rammes av portnummerfiltrering men videreformidles direkte fra Telenor er fortsatt for det aller meste søppel.

Ved å bruke portnummerfiltrering forsøker ISPene å få sine kunder til kun å sende ut e-post via ISPens mailserver. Dermed gjør de det vanskeligere for den enkelte bruker å sende ut via sitt domene. Særlig hvis domenet driftes av en annen aktør enn den aktuell ISPen. Når de samtidig velger å underinformere sine kunder (ikke informere & informere i etterkant) med den begrunnelse av at det ikke gjelder så mange så er de altså ganske så sikre på sin posisjon. Så lenge det tjener deres økonomi og vrir konkurranseforhold i deres retning er alt i sin skjønneste orden.

Men sender de virkelig ut mindre søppel? Våre servere håndterer hver for seg i størrelsesorden 10.000 - 100.000 mail pr. døgn. En enkel titt på filtreringsloggene for en hvilken som helst server viser at mer enn 3 av 4 mailer som er sendt fra online.no-kontoer er stanset i våre spam/virus/phishing-filtre. (Eks. en server har prossert 28.618 mail siste 12 timer; 719 av disse var sendt fra online.no-kontoer direkte til oss; 557 av disse inneholdt ondsinnet virus/spam/phishing; en del av de 162 vi har sluppet gjennom kan inneholde ukjente/nye virus).

Vår konklusjon er ganske enkelt: portnr.-filtrering har svært liten, om noen, virkning. Andre tiltak må settes i verk.

← Tilbake

webhosters.no - en tjeneste fra Mediaverkstedet
Design nettsted: Fluidcube
Realisering nettsted: Z-it Productions